bark rzucający

Sportowcy rzucający, zaliczyć można do nich oszczepników, tenisistów, siatkarzy, to zawodnicy szczególnie predysponowani do urazów barku. Problemy w tych sytuacjach dotyczą mogą struktur dynamicznych (mięśni stożka rotatorów - stabilizatorów stawu ramienno – łopatkowego, mięśni stabilizujących łopatkę, a także ścięgna głowy długiej bicepsa) oraz stabilizatorów biernych (torebki stawowej, obrąbka panewki i elementów kostnych). Ponieważ sportowej aktywności ponad głową towarzyszą duże siły, którym podlega bark, to ból tych okolic może być wynikiem jednego ruchu i wtedy postrzegamy go jako uraz, a także wielu powtarzalnych przeciążeń prowadzących do utrwalania się zmian w wyżej wymienionych strukturach.

Technikę rzutu można podzielić na 6 faz, a wszystkie trwają poniżej 2 sekund (zależnie od dyscypliny). Pierwsze trzy fazy to wind-up, early cocking i late cocking (nie silę się na tłumaczenie tych nazw) trwają łącznie około 1,5 sekundy. Faza czwarta acceleration trwa 0,05 sekundy, podczas niej pojawia się największa wartość prędkości kątowej i największa zmiana kąta rotacji. Z tych właśnie przyczyn, podczas tej fazy, dochodzi najczęściej do urazu. Ostatnie dwie fazy deceleration i follow-throught trwają łącznie około 0,35 sekundy. Teoretycznie uraz może pojawić się w każdej z faz, a dla ortopedy czy fizjoterapeuty znajomość momentu urazu powie bardzo dużo o mechanizmie i pomoże postawić diagnozie. Zawodowi miotacze (baseball) są w stanie wyrzucić piłkę z prędkością powyżej 140 km/h, a bark by wygenerować tą prędkość musi rotować się z prędkością 7000°/sekundę.

Technika rzutu wymaga koordynacji ruchów całego ciała od stawów stopy, po stawy palców dłoni. Cała sekwencja ruchów wszystkich stawów, niezbędna do wykonania rzutu, może zostać nazwana „łańcuchem kinematycznym”. Zaburzenie jakiegoś ogniwa może zaburzyć pracę całego łańcucha. Znane są przykłady sportowców, którzy nie doleczając barku przeciążają łokieć, lub mający ograniczone ruchy stawu skokowego uszkadzają kolano. Praca ze sportowcem wymaga oceny całego łańcucha kinematycznego, szczególnie wtedy gdy chcemy postawić na profilaktykę lub leczyć przeciążenie.

Autor: Rafał Augustyniak, na podstawie: Sepp Braun.: Shoulder Injuries in the Throwing Athlete. J Bone Joint Surg Am. 2009;91:966-978